Fördelar och fallgropar med profilkläder

Profilkläder är något som vanligt att se hos de flesta företag. Det är ett sätt att stärka varumärket och kan användas för att klä de egna medarbetarna, eller som reklamgåva till kunder. Det finns många positiva sidor med profilkläder, men det finns även en del fallgropar som är bra att känna till.

De ljusa sidorna med profilkläder

Det finns givetvis många fördelar med profilkläder. Här tar vi upp några exempel.

  • Det kan vara relativt billigt. Om det är kostnadseffektiv marknadsföring för just ditt företag är svårt att säga, men det kan vara det, beroende på hur du marknadsför nu och vilken typ av kunder du har. Att köpa reklamplats, betala för content och ha ett team som sköter marknadsföringen kan äta upp budgeten relativt snabbt. 

Profilkläder kan vara förvånansvärt billigt. Det är nog ingen som påstår att det ger samma typ av marknadsföring som det som nämns ovan, men det kan ha sin plats i din marknadsföringsstrategi, och tjäna dig väl till ett ganska lågt pris.
  • Genuint intresse hos potentiella kunder. Vi blir allt bättre på att ignorera banners, PPC-annonser och reklammail. En bra profilprodukt, till exempel en snygg t-shirt eller hoodie, kan dock skapa ett genuint intresse hos kunden på ett sätt som ovanstående metoder kanske inte kan. Det är ett sätt att bygga relationer och fördjupa kontakten med enskilda kunder och samarbetspartners om det används som reklamgåva.

Fallgropar – tänk på detta

Alla marknadsföringsstrategier har potentiella nackdelar. Här ger vi några exempel på vad som kan vara bra att tänka på när det gäller dessa produkter.

  • Kvalitet. Profilkläder med skönt tyg och hög kvalitet kommer att spegla din verksamhet på ett smickrande sätt. Är kläderna av låg kvalitet kan det få den motsatta effekten. Profilkläder som inte imponerar som till exempel reklamgåvor, kan få mottagarna att se lite negativt på ditt företag.

För att undvika att så sker – var mycket noga med att välja rätt leverantör och produkter.

  • Du lägger mycket i händerna på leverantören. Som alltid kan det vara förenat med risker att i hög grad förlita sig på bara en leverantör. Bakslag kan ske om din leverantör lovar saker den inte kan hålla, levererar för sent eller producerar en batch med kläder av låg kvalitet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *